Colossa - New Day Rising

Toegevoegd op dinsdag 26 maart 2013, 11:03
Laatste update dinsdag 26 maart 2013, 22:03

Colossa - New Day Rising

Colossa kende in 2011 een sterke entree in de Nederlandse muziekscene met het debuut album "Born to Make a Sound'. De kritieken waren positief en de band mocht onder andere aantreden in De Wereld Draait Door en bij Giel op 3FM. Daarna werd het eigenlijk opvallend snel stil rondom de rockers en brak een periode van verandering aan. Er werd gebroken met de bassist van het eerste uur, management en platenmaatschappij werden verlaten.

De vermeende rust rondom de band was dan vooral schijn voor de buitenwacht, want achter de schermen werd keihard gewerkt aan een nieuwe line-up (bassist en (extra) gitarist). Songs werden geschreven en met een flinke dosis 'do it yourself' werd door middel van een (promo) single en teaser de aandacht voor New Day Rising aangewakkerd.

Genoeg over de aanloop, want het nieuwe album is vanaf 1 april aanstaande verkrijgbaar en het schijfje liegt er niet om. Het album start voortvarend met 'Set it on Fire' en het vlotte 'Show Yourself'. Het daarop volgende 'On my Mind' is wat minder pakkend en doet wat makkelijk aan. Het blijkt een uitzondering, songs zoals 'Hurricane', 'Marilyn' en 'Go Go Go' hebben hier totaal geen last van en luisteren heerlijk weg.

Waar op de voorganger nog regelmatig werd gerefereerd aan een vleugje stoner met wat experimentele uitstapjes, is New Day Rising is stuk meer coherent waar vooral de compacte rocksong centraal staat. Foo Fighters, die naam komt snel in je op bij het beluisteren van de sterk in elkaar stekende composities. Dit referentiekader is duidelijk aanwezig, maar gelukkig wel met eigen invulling en herkenbaar geluid.

Deze herkenbaarheid is voor een groot deel de verdienste van zanger/gitarist Remco Eijssen die vocaal een sterk visitekaartje afgeeft. De toegankelijkheid van het album is prettig en na een paar luisterbeurten nestellen de refreinen van bijvoorbeeld 'What are you waiting for' of 'Into the Light' zich al snel in je hoofd. De plaat krijgt hierdoor een feel good vibe, waardoor je makkelijk de weg naar de repeat knop vindt.

Colossa heeft met 'New Day Rising' een album in handen wat wel eens deuren naar een groter publiek kan gaan openen. Voor een echte doorbraak is in het huidig muzikale klimaat naast een gezonde dosis arbeids ethos ook wat geluk nodig. Aan deze release zal het niet liggen, maar het is meer een kwestie van op het juiste moment op de juiste plek staan. Veel live spelen zal die kans alleen maar vergoten. De songs lenen zich in ieder geval uitermate goed voor een dampende en overuigende rockshow.

Releaseshow: Op 11 april is de Eindhovense Effenaar uitgekozen door het viertal om 'New Day Rising' live aan het publiek voor te stellen.