Less Than Jake - See The Light

Toegevoegd op maandag 11 november 2013, 23:27
Laatste update maandag 11 november 2013, 23:29

Less Than Jake - See The Light

De vraag werd me gesteld om de nieuwe Less Than Jake plaat te reviewen, en ik dacht God ja, waarom ook niet.  Fan is misschien een groot woord, maar ik ben wel al van het prille begin liefhebber van LTJ.  Doorheen de jaren steeds hun albums blijven kopen, en op het uiterst poppy ‘In With The Out Crowd’ na, kan je volgens mij niet ontkennen dat er geen uitschieters in hun releases zitten.  Ik luister net zo graag nog naar ‘Losing Streak’, of ‘Borders&Boundaries’ dan naar ‘Anthems’ of ‘Greetings&Salutations’.  En de nieuwe ‘See The Light’ gaat daarop ook weer geen uitzondering worden.

Ik ga letterlijk vertalen wat een facebook-vriend, die blijkbaar ook al aan het nieuwe album kon komen, erover postte : “Nieuw LTJ album : zoals gewoonlijk, meer van hetzelfde.  Wat niet eens zo slecht is als hetzelfde allemaal heel goed is.”  En daarmee zou ik deze review eigenlijk al kunnen afronden, want dat is de essentie van al wat ik er hierna nog over te zeggen heb.

Het album zit wel slim en zeer gevarieerd in mekaar.  Snelle songs afgewisseld met midtempo songs, Roger en Chris afwisselend op de zang.  Songs waar de koperblazers prominent aanwezig zijn, tegenover een aantal rechttoe rechtaan punkrock songs met weinig of geen blazersaccenten.

Reken dan nog dat acht songs afklokken onder de drie minuten, dus de verveling krijgt ook helemaal geen kans om toe te slaan.  En toch moet na verscheidene luisterbeurten ‘American Idle’ steeds vaker het onderspit delven tegen mijn skip-button.  Jammer van de leuk gevonden titel, maar de song overtuigt niet.  En niet toevallig is het ook nét het langste nummer van het album.

Een aantal leuke dingen die ik na een week intensief luisteren wel noteerde, zijn bijvoorbeeld de leuke intro bij ‘Do The Math’, en het coole rustpunt in ‘Sunstroke’, dat op een zalige manier door de ritmesectie weer naar een verschroeiend tempo wordt gedirigeerd.  Verder mag een speciale vermelding voor ‘Give Me Something To Believe In, Inc.’ ook niet ontbreken.  De enige zuivere ska-song, uptempo weliswaar, maar een leuke afwisseling tussen onvervalste punkrockstampers als ‘The Troubles’ en het eerder genoemde ‘Sunstroke’.  En uiterst dansbaar ook, lijkt me echt een plezier om die song live te horen!

Wat ik verder meer en meer begin te merken als ik naar LTJ luister, is dat ik toch het liefst Roger aan de zang hoor.  Ik ben blij dat hij ook met Rehasher weer ’s wat nieuws gaat uitbrengen!  Vandaar ook dat mijn favoriete nummers voorlopig ‘My Money Is On The Long Shot’ en ‘A Short History Lesson’ blijken te zijn.  Die laatste is ook de kortste song van de plaat, waar Roger naast de zang ook een uiterst snelle baslijn uit z’n mouw schudt.  Zeker ook eentje die ik live gebracht wil zien als ze in de buurt zouden gaan touren met dit album!

Review door Werner Pauwels.